Mason geeft het publiek wat om naar te kijken

Parool, maart 2011

Dj’s, daar zijn de mensen op uit gekeken, denkt het dance duo Mason. Dus lieten ze een lichtgevende aap bouwen en stappen ze met een elektrische klarinet het podium op.

Een live-set door een producer blijft een raar ding. Hij staat op een podium live muziek te maken met zijn laptop, maar het publiek ziet er nauwelijks wat van. “Het gebeurt gewoon dat je live bezig bent en iemand een verzoeknummer komt aanvragen,” zegt Coen Berrier (31) de ene helft van het Amsterdamse dance duo Mason. Om wat duidelijker te maken dat er live muziek gemaakt wordt, en niet wat plaatjes van anderen gedraaid worden, gaat Mason met een dikke show toeren in plaats van alleen met laptops. “Als je er een elektrische klarinet bijpakt om een baslijn te spelen, zie je mensen elkaar aanstoten en wijzen,” zegt Berrier. “Mensen vinden dat tof. Het is meer entertainment.” De andere helft van het duo, Iason Chronis (31), weet precies wat het effect van een klassiek instrument tijdens een dance-show kan doen. Als violist toerde hij al mee met Tiësto om met dramatische riedels de mensenmassa’s tot een extra uitbarsting te spelen.

Mason is een naam die gebruikt wordt voor verschillende projecten. Als duo maken ze muziek in hun studio in het Westelijk Havengebied. Die brengen ze onder meer uit op hun eigen label Animal Language. Hun grote internationale hit Exceeder stamt uit 2006. Als dj Mason gaat Chronis in zijn eentje langs clubs in binnen en buitenland om daar sets te draaien met vooral electro en house muziek. En nu gaan ze weer, net als een aantal jaar geleden onder de naam Mason & The Maker, met zijn tweeën optreden, met de Mason Live Show. Tijdens de première van de show, eind februari in de Sugar Factory, presenteerden ze ook hun eerste volledige album They are among us. Ze dopen hun album ook nog in Antwerpen, Londen en Keulen.

Met het album dat deels gevuld is met popliedjes en een liveshow met instrumenten stapt Mason uit hun eigen klassieke dance-hoek waar enkel beats en laptops de toon zetten. Het duo gelooft dat het publiek na twintig jaar dj’s wel uitgekeken is op een gast achter knoppen. Het duo heeft een aap laten bouwen die licht geeft, de zogenaamde Baboon Booth. “We hadden ook lasers en knipperende lichtjes kunnen doen, maar die heeft iedereen al,” zegt Berrier. De lichten van de baboon en de lichten van de club worden gekoppeld aan geluidjes in de computers van het duo, net als de beelden voor op de schermen. Dus als Chronis bijvoorbeeld de knop van de snare-drum indrukt flitst het licht geel. Als Berrier tien minuten lang een geluidje loopt, draait een rood licht in een herhalend patroon mee. “Wat waaraan gekoppeld zit, daar zullen we nog wel mee blijven experimenteren,” zegt Berrier. “Tijdens een van de try-outs vielen alle lichten even uit. Maar mensen vonden het plotse donker geweldig, begonnen te gillen. Dat houden we er dus in.”

Voor het album hadden ze voort kunnen borduren op hun succes als producer van ‘loopende tech-house’, maar ‘pop is nu spannender voor ons’, zegt Chronis. “Al jaren zitten we hier in de studio met 130 bpm. Een goed popliedje maken is iets heel anders.” Bovendien wilde Berrier er graag een ballad op hebben. “Welke artiest uit de dance wereld kan nou zeggen dat ‘ie een ballad op z’n plaat heeft?”

Ze werkten met een aantal vocalisten, waaronder rappers Kurtis Blow en DMC, en Sam Sparrow. Soms zongen ze zelf wat onzin over de track, om de vocalist een melodie en timing mee te geven, soms lieten ze het geheel aan de vocalist. Zoals Roisin Murphy, waar ze een dag mee in de studio zaten om het nummer te maken. “Bij een goed popliedje zijn de vocalen en de muziek goed op elkaar afgestemd. Het is niet een dancebeat met wat gezang eroverheen geplempt om het radiovriendelijk te maken.”

Natuurlijk zag het duo ook dat hun dansvloerhit Exceeder en nog veel groter publiek bereikte toen er vocalen van Princess Superstar overheen werden gelegd. “En natuurlijk hopen we ook dat we met dit album een groot publiek bereiken,” zegt Chronis. “De show is nu al vijftien keer verkocht, aan allerlei festivals. Ook in Brazilië en Engeland.” Met vliegreizen is rekening gehouden. “De aap was eerst veel te groot,” zegt Berrier. “Dus die is naar een fatcamp geweest. Nu kan alle apparatuur en decor precies met ons meereizen zonder overgewicht.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s