De sprookjeswereld van textiel van Deux d’Amsterdam

Parool, 15 februari 2011

Deux d’Amsterdam maakt fantastische kostuums en performances. Met het nachtleven is de tweeling nu wel klaar. Tijd voor meer verdieping met textiel.

Een taartje ter grote van een koelkast bolt uit de stellingkast. Eronder rijen gestickerde dozen: ‘haar rood’, ‘haar zwart’, ‘pruiken licht & gekleurd’. Er is een doos met rapunselhaar. En onder de enorme knuffelberenhoofden staan dozen slips en korsetten. Het is het atelier van Deux d’Amsterdam, het bedrijf van de eeneiige tweeling Maaike en Sasja Strengholt (37). Ze handelen in performances met textiel, en maken alle kostuums zelf. Dat kan zijn een meisje met zo’n berenkop op die drank uitdeelt op een feestje, maar liefst maken ze uitbundigere performances. Zoals vorig jaar op Mysteryland. Toen dat taartje om een meisje zat en het taartje met andere levende cakejes, ijsjes en een chocoladereep over het festivalterrein paradeerde.

“Deux d’Amsterdam creëert een sprookjeswereld,” zegt stylist Marije Goekoop. Zij werkte met Deux d’Amsterdam onder andere aan opdrachten voor Vlisco, de Nederlandse maker van Afrikaanse stoffen. “Het leven kan grijs zijn, maar als je dan opeens een meisje als taartje of bolletje wol voorbij ziet lopen, wordt je vrolijk. Het is zoals de wereld van Tim Walker, een Engelse modefotograaf. Ik denk dat zij perfect voor elkaar zouden zijn.”

Sasja volgde een opleiding op het Amsterdam Fashion Instituut, waar ze ook goed leerde naaien. Zus Maaike deed de Design Academy in Eindhoven. Hun eerste project, elf jaar geleden, was een performance voor dinerende gasten. Een meisje trok een enorme lap stof aan. Touwtje voor touwtje werd de jurk aangespannen, waardoor de hobbezak transformeerde tot een prachtige avondjurk. “Eigenlijk willen we meer terug naar dat soort dingen,” zegt Sasja die het grootste deel van het interview doet. Maaike is net bevallen van een dochter. “We willen weer wat meer dingen met inhoud gaan doen, met iets meer diepgang.”

Deux d’Amsterdam werd groot in het nachtleven. Op feesten stonden ze eerste zelf als performer in hun eigen kostuums, later lieten ze anderen in hun outfits optreden. Pakken die ze maakten voor die feesten, probeerden ze daarna weer te verhuren om de geïnvesteerde kosten terug te verdienen. Zoals bijvoorbeeld met de gigantische injectienaalden, ‘die maakten we voor het feest Convertable, met het thema Rehab’. En toen Erwin Olaf vorig jaar de Black Tea Party organiseerde in Paradiso kon Deux d’Amsterdam de rode gestippelde theepot uit het archief bijdragen aan het feest tegen homodiscriminatie. Ooit maakten ze die voor een bedrijf dat duurzaamheid certificaties uitgeeft, de tweeling vond hem zo mooi dat ze er nog een voor zichzelf maakten.

Elf jaar van kostuums maken, en Sasja weet niet meer de ontstaansgeschiedenis van elk pak. In de drukste jaren deden ze minstens vier performances per week. Op de entresol van het atelier hangen honderden jurken, rokken, shirtjes met plastic planten eraan, topjes gemaakt van opgevulde handschoenen. “Sommige heb ik echt jaren niet gezien,” zegt Sasja.

Dat de kostuums ‘conceptueel kloppen’ vindt het duo belangrijk, zegt Maaike via de telefoon. “Dat het er goed uitziet is niet genoeg. Voor een duurzaam merk ga je geen kostuums van plastic maken. En voor een anti-bont manifestatie werken we niet met modellen waarvan we weten dat ze een bontjas hebben.”

Jarenlang traden ze zelf op in hun kostuums. Wie nu Deux d’Amsterdam belt, die krijgt het kostuum met een model, performer of professionele danseres erin. En een van de tweeling gaat mee. “Zo houd je zelf controle op dat je spullen er ook goed uit zien bij een optreden, en dat ze ook in tact blijven,” zegt Sasja, die meer van de ‘kleren-kleren’ is. Maaike houdt meer van de grappige dingen als de enorme berenkoppen. Ze hebben een groot bestand aan performers, en ook aan visagisten en stylisten waar ze mee werken, zodat ze per opdracht een geschikt team kunnen samenstellen.

“In de loop der jaren is er wel veel concurrentie bij gekomen. Toen wij begonnen waren er maar een paar anderen die zoiets deden,” zegt Sasja. “Nu lijkt het alsof iedereen mooie meisjes aanbiedt in een mooi pakje. Meestal bedrijven die zakelijker zijn dan wij, maar een stuk minder creatief. Onze strategie is nog mooiere dingen maken.”

Toegenomen concurrentie en de crisis vallen samen met het gevoel van Deux d’Amsterdam dat ze minder in het nachtleven willen doen, en meer de diepte in willen.

Liefst huren ze iemand anders in om de performances op feesten en partijen te verkopen en te regelen, zodat ze zelf met grotere, meer inhoudelijke projecten bezig kunnen zijn.

Maaike vertelt aan de telefoon dat ze hoopt dat ze meer klussen met inhoud gaan krijgen door klanten zorgvuldig te kiezen. “Hoe sneller we bij het proces van het bedenken van een evenement betrokken worden, hoe meer creativiteit wij erin kwijt kunnen.” Sasja wil meer opdrachten doen waar iets meer van overblijft dan de herinneringen van de mensen die erbij waren. Zoals de klus voor Vlisco. Vier keer per jaar maakt Deux d’Amsterdam een collectie voor de reclamecampagne. Van de stevige stoffen met hysterische prints maken ze architecturale jurken, die niet zijn om te dragen maar puur om reclame te maken. “De foto’s daarvan hangen in Afrika op billboards. Dat vind ik heel leuk. Dat er ook iets blijft van je werk, dat er iets concreets uit rolt,” zegt Sasja. Dat gevoel heeft ze ook van de kalender die ze vorig jaar maakten, om hun elf-jarige bestaan te vieren. “We willen in de toekomst meer werk gaan maken waar iets meer mee gebeurt dan alleen op dat moment. Of dat andere mensen onze producten gebruiken en ze naar een hoger niveau brengen.”

Hair & Make up artist Lydia Le Loux nam een busje vol kostuums van Deux d’Amsterdam mee naar Parijs voor een foto-shoot voor het blad Jackie. “Het is een hele sprookjesachtige serie geworden. Een meisje in de straten van Parijs met een reuzenlolie. Een ander meisje met een gigantische rode mond,” zegt Le   . “De dingen die Deux d’Amsterdam maken zijn zo mooi, en zo goed gemaakt. Die kunnen heel goed nog een keer gebruikt worden.” Ze beschrijft het atelier van Deux d’Amsterdam als een snoepwinkel voor stylisten.

Het zijn precies de klussen die de tweeling in de toekomst meer binnen zou willen slepen. “Dat stylisten om onze spullen komen vragen, dat is pas sinds een jaar. We hebben er nooit reclame voor gemaakt. Eigenlijk ging al ons werk altijd via via.”

Volgens Le Loux is de kracht van Deux d’Amsterdam dat ze creativiteit combineren met vakmanschap van het naaien. “Het gebeurt ook wel dat stylisten rare pakken bedenken en tekenen. Dan gaat het naar een atelier, maar dan gaat het eerst vaak mis. Deux weet precies hoe het pak gebruikt gaat worden, en wat er voor nodig is om het er in die omstandigheden goed uit te laten zien en goed te laten functioneren.” Goekoop vroeg Deux d’Amsterdam om kleding en objecten te maken voor een show voor Björn Borg. “Bijvoorbeeld een pak met een transparant midden, om te zien wat eronder zit. Zij snappen dat meteen, zij maken wat ik droom.”

Voor de wereldexpo in Shanghai maakte Deux d’Amsterdam voor Vlisco een gigantische jurk waar poppen in jurken onder stonden. “Die klus was super om te doen,” zegt Maaike. “Aan dat soort dingen zit ik voor de toekomst ook te denken. Toneelvoorstellingen, films, coole merken, musea, reclames.” Alles waar ze zouden kunnen uitpakken en de vrije hand kunnen krijgen. “De opening van de Olympische Spelen, dat zou ook fantastisch zijn.”

De kalender van Deux d’Amsterdam is te koop bij SPRMRKT, By Amfi en Re stored.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s