Gikkels: activistische rapper met een zwak voor Acda & de Munnik

Parool, maandag 10 januari 2011

Gikkels rapte zichzelf in 2009 de journaals in met de track Doofpot. Een fel politiek commentaar op bobo’s die hiphop de schuld gaven van geweld in de Bijlmer. Op zijn debuutalbum laat hij ook zijn gevoelige kant horen.

Op de persfoto die hij heeft laten maken kijkt Gikkels, donker gekleed, met priemende ogen serieus de camera in. Boos bijna. De persfoto moet zijn nieuwe album promoten, Uit m’n cocon gekropen. De plaat kwam eind vorig jaar uit, dit weekend was het releasefeest. In het echt is Gideon Everduim (26), zoals de rapper officieel heet, vrolijk, goedlachs, open.

De rapper kwam in de zomer van 2009 in alle media met het nummer Doofpot, dat een reactie was op de uitspraken van bobo’s over de schietpartijen onder jongeren in Zuidoost. SP’er Evert Hartog had het over een ‘cultuur van holbewoners’ in Zuidoost, hoofdcommissaris Bernard Welten meende dat het geweld werd veroorzaakt door hiphop. In de track zegt Gikkels dat de hoge heren moeten ophouden met leugens verspreiden en aan meer dan hun eigen hachje moeten denken. Het nummer staat op zijn album, met een paar andere politieke, activistische teksten in de lijn van helden als Public Enemy en KRS One. Ze staan er onbeschaamd naast de gevoelige liedjes waarin Gikkels open verhaalt over de pieken en diepe dalen van zijn privéleven. In het nummer Oprechte Liefde bezingt hij lyrisch zijn liefde voor zijn dochter en zijn moeder, op een beat met veel violen. “Ik ben echt verbaasd dat zoveel mensen geraakt worden door dit nummer,” zegt Gikkels, die zichzelf op het album beschrijft als ‘algemeen beschaafd maar toch straat’.

De reacties hebben Gikkels aan het denken gezet. “Ik wil graag veel mensen bereiken met mijn muziek. Door het succes van dit nummer wil ik in de toekomst meer persoonlijke nummers gaan maken.” Niet alleen recalcitrante beuknummers, of partytracks. Ook de blues. “Ik ben denk ik best wel beïnvloed door Acda & De Munnik,” zegt Gikkels. “Die maken ook blues. Ik kreeg van mijn moeder ooit dat album Naar huis. Dat heb ik veel geluisterd. Hoe ze met taal omgaan, dat vond ik ook mooi. Dat ze zingen over een piraat, maar dat je weet dat ze er ook iets anders mee bedoelen.”

Gikkels groeide op in de Bijlmer. Zijn vader heeft hij nooit gekend, zijn moeder moest hem alleen opvoeden. In zijn heftige pubertijd ging hij voor het snelle geld, en werd hij uiteindelijk opgepakt voor fraude. Begint twintig was hij toen hij daarvoor werd veroordeeld en een jaar moest zitten. Toen hij de vrijheid tegemoet liep, waar zijn moeder op hem wachtte, besloot Gikkels niet meer achter zijn verlangen naar geld en spullen aan te rennen, maar zijn talenten te gebruiken. “Ik ben het levende bewijs dat de bijbel altijd gelijk heeft,” lacht Gikkels.
Want dat is volgens de rapper de belangrijkste les uit de bijbel: louter streven naar bevrediging van lust en het verlangen naar rijkdom heeft negatieve gevolgen. De rapper groeide op met de bijbel, als kleuter stond hij in de kerk al te preken. Een foto van een mini-Gikkels achter de kansel, microfoon voor zijn neus, bijbel in de rechterhand, staat op de cover van zijn album. “De foto symboliseert mijn basis,” zegt Gikkels. “Ik was altijd al mondig.” Vorig jaar richtte hij met Robert Coblijn, brein van Bijlmer Style, een politieke partij op met dezelfde naam. Ze deden mee aan de stadsdeelraadverkiezingen van Zuidoost. Een doorwrocht partijplan was er niet, ze wilden opkomen voor de jongeren in de buurt, die volgens Gikkels vooral als probleem worden gezien, en de kloof tussen politiek en bewoners dichten. Het lukte de twee niet om een zetel binnen te halen, maar de politieke partij blijft bestaan.

De jeugdige bravoure van Gikkels zelf is in de loop van de jaren wat getemperd. De albumtitel bedacht hij al vijf jaar geleden. “Toen zei ik ook al: dit jaar is het jaar dat ik wegvlieg! Dit jaar is het jaar dat ik een album uitbreng,” zegt Gikkels. “Nu weet ik dat je een paar jaar moet kruipen voor dat je kan vliegen.” En zelfs met een album op je naam gaat het niet vanzelf. “Het blijft hard werken.”

Terwijl het releasefeest nog moet plaatsvinden denkt hij al aan de volgende stap om de fanschare uit te breiden. Een nieuwe clip. Voor bij het nummer Het Snelle Leven, waarin Gikkels het heeft over meisjes die eronder door gaan aan foute vriendjes en jongens die hun leven verkloten met criminaliteit en foute vrienden. Hij wil het groots aanpakken. “Je kunt de tekst zien als educatief. Een soort voorlichting,” zegt Gikkels met pretogen.  “Misschien is er bij het stadsdeel wel een potje voor.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s