Zwoele sound met spacey beats: Full Crate’s fans zitten wereldwijd

Parool, 30 maart 2010

Met zijn warme, soulfulle sound is producer Full Crate een buitenbeentje in de Amsterdamse muziekscene. Maar het buitenland heeft hem gevonden.

Foto: Patrick Ebu-Mordi

Full Crate (24) moest het horen via de oortjes aan een BlackBerry. Zijn eigen beats, met de vocals van soulheld Eric Roberson erover. Niet getruckt. Dankzij een twitterende vriend die Full Crates nummer She was Fly tipte als opbeurende track, raakte de Amerikaanse Roberson zo geroerd dat hij met zijn donkerzoete stem een eigen versie opnam en mailde. “Het eerste wat ik dacht was: als hij het maar niet verpest heeft,” zegt Full Crate (echte naam Narek Nikoghosyan) lachend. “Maar dat heeft hij niet gedaan. Hij heeft ook heel mooi ruimte gelaten voor de stem van Mar, die de oorspronkelijke versie zingt.”

Het nummer met de vocalen van de zanger die onder meer samenwerkte met zangeres Jill Scott en dj Jazzy Jeff ging in januari dit jaar als diepe groeven in vinyl de wereld over op de EP Conversations with Her. Daarop staan nog vier warme nummers van Full Crate waarop het soulgevoel samengaat met beats en geluiden van nu,  allemaal met zang van Mar, middelbareschoolvriend van de producer.

Het was de eerste keer dat Full Crates muziek officieel op vinyl werd uitgebracht. Deze week verschijnt de eerste clip bij de EP. Full Crate maakt al sinds zijn vijfde muziek, toen hij in Armenië piano ging studeren op de vooropleiding van het conservatorium. In Amsterdam begon hij op zijn zestiende, zijn familie verhuisde toen hij dertien was naar Nederland, plaatjes te draaien op feesten en later zelf muziek te produceren op instrumenten en de computer. Meteen was hij al bezig met de warme sound die hij nu maakt. “Met vrienden zaten we uren lang naar D’Angelo te luisteren. Om maar te kunnen begrijpen waarom die plaat zo ontzettend goed is,” zegt Full Crate.

Na de middelbare school werd hij meteen aangenomen op de filmacademie om sound design te studeren. Een clipje schieten voor de eerste versie van She was fly was dan ook geen probleem. “Die clip heeft me maximaal twintig croissantjes gekost.” Hij zette zijn bedrijfje 22nd Street op, waarmee hij sound design doet voor commercials, filmpjes en speelfilms. Muziek, beseft de zoon van een balletdanseres en een geoloog, zal niet zo snel de rekeningen kunnen betalen.

Het Duitse label dat de EP uitbracht, Melting Pot Music, heeft hem wel aan een breder publiek geholpen. Dat She was fly al een jaar op YouTube stond maakte het label niet uit. “Ze zeiden: met dat filmpje heb je je lokale fans bereikt. Als je dat nummer nog eens uitbrengt via ons bereik je een veel grotere groep mensen,” zegt Full Crate. Dat blijkt. In Engeland en Japan gingen de platen heel snel de deur uit(oplage 600), in Nederland zijn ze nog wel te krijgen.

“De soort muziek die ik maak, een mix van electronic-soul, hiphop en nu-jazz, is in andere landen ook veel populairder,” zegt Full Crate. Nederland heeft nou eenmaal nauwelijks een soultraditie, en de Nederlandse hiphop is vrij stevig. Zijn tracks zijn zwoel en warm, of ze nu ondersteund worden door ferme tikken uit de hiphop, brommende bassen uit de dubstep of struikelbeats en futuristische geluidjes uit de beatscene. Full Crate gebruikt deels echte instrumenten voor zijn muziek, opnames die hij vervolgens weer in stukjes hakt. Als sound designer trekt hij regelmatig rare geluiden uit zijn eigen bibliotheek, metrogeluiden, zijn kleine broertje die op de tv ramt, om vervormd aan zijn nummers toe te voegen. Met de intelligente warmte die Full Crate maakt weten ze in het buitenland beter raad.

De samenwerking met Eric Roberson heeft bovendien veel deuren voor hem geopend. “Ik ben bezig met volledig album met Mar. Eigenlijk alle artiesten die ik benader, ook grote namen, willen nu daaraan meewerken,” zegt Full Crate.

Maar eerst komt er binnenkort een plaat van Full Crate en de Amsterdamse dj en producer FS Green uit, pure beats, op hetzelfde Duitse label. In een serie met albums met beats, Hi-Hat Club. “Dat wordt wat steviger dan de EP,” zegt Full Crate. “Tracks die ook goed kunnen in de club. Die goed zijn voor de dansvloer, maar waar je ook fijn met je vriendinnetje bij op de bank kunt zitten.”

Full Crate en FS Green selecteren hun favoriete soul tracks ook voor 22tracks.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s