Stilte was ’t spannends op 5daysoff

Artikel Parool, maandag 8 maart 2010. Met Sander Kerkhof.

De stilte was op dancefestival 5daysoff het spannendst. Een half uur duurde de stroomstoring in Paradiso, zaterdagnacht.

De Italiaanse electropunkers The Bloody Beetroots waren net bezig om de uitverkochte zaal gek te maken met hun mix van rock en pompeuze melodieën, toen het geluid uitviel. Naarmate de stilte, opgevuld door morrend publiek en vallende plastic glazen, langer duurde, werd het spannender: zou het probleem worden opgelost? Een half uur later sprongen de gemaskerde mannen weer achter hun instrumenten. En zodra hun trancy/DC-stijl weer door de boksen klonk ontplofte het publiek.

Aan enthousiast dansers geen gebrek bij deze editie van 5daysoff. Bijna alle nachten, van woensdag tot en met zondag in Paradiso en de Melkweg, waren uitverkocht. Dubstepfeest Oi!, donderdag in Paradiso, was propvol met muziekliefhebbers. Als hongerige kippen drongen ze voor het podium, borst vooruit, neus in de lucht, elke donkere dreun in het lijf opnemend. Het genre met de donkere diepe bassen lijkt op het festival inmiddels net zo populair als techno.

Een nacht eerder kwam de definitieve doorbraak van de beatscene, het genre met de struikelritmes en donkere bassen, met de Amerikaanse Flying Lotus als boegbeeld. De man uit Los Angeles gaf de fans de stevige mix donkere trillingen waar voor ze gekomen waren, terwijl stadsgenoot Nosaj Thing het in de bovenzaal overnam met een wat dromerige set. De twee mooie jonge meisjes die op het podium waren geklommen om naast hem te dansen, bevestigden dat het genre niet meer alleen groot is onder muzieknerds.

Miss Kittin en de Amsterdamse Shinedoe probeerden vrijdag ook doven in beweging te krijgen in de Melkweg. In samenwerking met Sencity, een organisatie die over de wereld toert met een feestconcept voor doven en horenden, waren aromajockeys ingehuurd en vertaalden ‘signdancers’ de teksten van live act Krause. Ondanks de trilplaat die de muziek beter voelbaar moest maken, wilde een deel van het publiek liever bijkletsen.
Voor de gemaskerde Amerikaanse mc Doom, donderdag in Paradiso, had het altijd sceptische Amsterdamse publiek pas op het allerlaatst een kaartje gekocht. Men wilde eerst zeker weten of niet een nep-Doom zou aantreden. Pas toen opnames van de show daags eerder in Parijs op internet verschenen, gingen de kaarten hard. Even was het spannend, maar hij was het echt. Doom bracht vrijwel onverstaanbaar zijn klassiekers, die niettemin door de helft van de zaal vol adoratie werden meegerapt.

De tiende editie van 5daysoff, dat begon als cutting edge dancefestival, was qua kaartverkoop en sfeer een succes, maar dreef wel erg op grote namen en succesvolle al bestaande dansnachten. Hot Chip (zaterdag in Paradiso) en Groove Armada (gisteren in de Melkweg) hadden zonder festivalposter de zaal ook gemakkelijk uitverkocht. Het kan bijna geen toeval zijn dat de Melkweg kort voor 5daysoff een nieuw festival aankondigde voor vernieuwende elektronische muziek: Off Centre, een vierdaags festival in mei.

Dat 5daysoff dit jaar voor het eerst in maart was in plaats van in juli, merkten de bezoekers vooral aan het einde van de nacht. In je T-shirt zo van de dansvloer de zonsopgang in lopen was er dit jaar niet bij.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s