Brappp! M’n eerste stuk in Vrij Nederland

Op dagen dat ik vond dat ik toch maar geen ontslag moest nemen bij het Parool vreesde ik dat een freelancend leven mij zou drijven tot het tikken van stukjes voor de Blokker Kerstgids. Of tot het schrijven van klanteninformatie op de site van een verzekeraar.

Daarom maakt mijn eerste stuk, ik hoop dat dit de eerste is van meer, in Vrij Nederland mij zo vrolijk. Ik kan nog steeds mijn neus steken in zaken waar ik meer van wil weten en er nog wat mee verdienen ook. En Nalden staat deze week nog wel op de cover. Een betere salesman voor m’n stuk is er niet, s’pose.

————————————————————————————————-

Vrij Nederland, 3 december 2009

De discogeneratie wil doordansen. Niet tussen de tieners, maar met mensen van eigen leeftijd. Op muziek van toen.

Bent u veertigplusser? Zo iemand die ophield met dansen toen de house zijn intrede deed? En heeft u de laatste tijd nog wel eens lekker gedanst? Nee zeker? Zou u dat wel willen?

Dan bent u niet de enige. De mensen van de discogeneratie (en ietsje ouder) willen de dansvloer weer op. Niet in een muffig buurthuis, maar in een echte club. Waar ze muziek horen die ze kennen, en kunnen dansen met leeftijdgenoten. Een deel van hen heeft altijd rondgedoold in het nachtleven, anderen keren na een tijd van keurige afwezigheid weer terug. De kinderen zijn inmiddels oud genoeg om op zichzelf te passen, na een scheiding lokt het losbandige leven van toen. Steeds meer feestorganisatoren ontdekken deze markt voor de oudere jongere. Het feestconcept 40up is inmiddels een festijn dat door Nederland toert en elk feest trekt honderden mannen en vrouwen die weer eens lekker los willen op oude hits.

Eind oktober was 40up in de Melkweg. Terwijl in de rest van de stad aangeschoten jongeren zich bij de kassa’s van de clubs melden om zich te laten verzwelgen door beats, roes en opwinding, hebben de veertigplussers er al een paar uur dansen op zitten. Om tien uur werd er al meegezongen met de hits, om elf uur maakte een vloer vol dames op leeftijd al uitbundige YMCA-gebaren. ‘De lol in dansen wordt echt niet minder als je ouder wordt,’ zegt de Amsterdamse Neel (‘liever geen achternaam’) terwijl ze bijkomt op een stoel in de hal. Eenenzestig is ze. Ze is naar het feest voor veertigplussers gekomen met haar vriendinnen van de sportschool, waar ze ook samen bewegen op muziek. Michelle Geerlings (55, kort, wild haar en een gezicht dat trots een feestverleden toont), is het grootste dansbeest van het stel. Ze gaat al jaren naar SwingSteesjun in Haarlem en Nataraj in Amsterdam. Maar nog altijd zijn er volgens haar te weinig plekken waar je je als niet-meer-twintiger vrij voelt op de dansvloer. ‘Op dit feest voel ik me leeftijdloos.’

Het toen-gevoel

Wie de studietijd al jaren achter zich heeft liggen en van dansen houdt, is in Nederland aangewezen op de eigen huiskamer. Dansen op verjaardagen is een uitzondering, een volkse danstraditie is er niet. Goed, je kunt op salsales. Maar wie liever zomaar met vrienden uit dansen gaat, voelt zich op de gemiddelde danceparty al snel de bejaarde stijve hark. De kans dat je plots naast je buurmeisje op de dansvloer staat, of erger nog, je eigen kind tongend tegenkomt, maakt een nachtje in de lokale club ook niet aantrekkelijk. Bovendien hebben de tieners uren indrinken nodig om de staat van zelfverzekerde schaamteloosheid te bereiken die levenservaring van nature met zich meebrengt.

Harry de Winter, televisieproducent en muziekliefhebber, zag op de feestjes die hij gaf voor vrienden dat iedereen blij was om weer te dansen. Dat was de basis van de 40up-feesten, want als een paar mensen er vrolijk van worden, dan zal het vast bij meer mensen aanslaan, dacht hij. Drie jaar geleden werd het eerste feest georganiseerd in Paradiso, inmiddels is het een reizend concept geworden. Dj’s Harry de Winter en Alex van Oostrom draaien de oude hits. De Stones, KC and the Sunshine Band, Gloria Gaynor, Meatloaf. Een avond lang een vrolijk ‘o ja’-gevoel is het recept. De komende maanden kunnen veertigplussers in Utrecht, Eindhoven, Arnhem, Oss, Nijmegen en Breda zo’n nostalgische danstrip maken.

De veertigplussers op de dansvloer van de Melkweg kijken niet naar de grijzende dj, maar naar het scherm, waar een jonge Mick Jagger in zijn strakke broek over een groot podium kronkelt. De rocker kreunt, springt, danst en draait, de veertigers en vijftigers dansen, en een paar decennia vervliegen. De rimpels verdwijnen, vel trekt strak en ze feesten tot ze erbij neervallen Đ om een uur of ŽŽn. De schermen horen bij het concept, de beelden dragen bij aan de bitterzoete trip down memory lane.

Meer feesten voor de oudere doelgroep leunen op het toen-gevoel. Op een nieuw feest in Club 8 in Amsterdam worden voor de muziekliefhebber de betere alternatieve hits uit de jaren zeventig, tachtig en negentig gedraaid. Disco-Train toert met een discofestijn langs grote zalen. Pruiken op, soulbroeken aan en lekker meezingen. ‘Allemaal jeugdsentiment,’ zegt August (‘mid-veertig’) als in de Melkweg Gloria Gaynor op het scherm verschijnt. ‘Bij dit nummer denk ik aan mijn eerste jeugdliefde. Weemoed? Ja, een beetje wel. Is dat niet het leven? Dat je altijd terugverlangt naar de mooiste momenten?’

Altijd aan de zwier

Muziek die we mooi vonden als puber, daar komen we ons leven niet meer van af, stelt popprofessor Tom ter Bogt, verbonden aan de Uni-ver-si-teit Utrecht. Hij deed onderzoek naar ontwikkeling van muzieksmaak. ‘Het blijkt dat muzieksmaak zich vastzet in de adolescentie. Wat je toen goed vond, dat wil je blijven horen.’ Geen Ti‘sto dus voor vijftigers, maar de nieuwe soul van Amy Winehouse smaakt hen wel goed. Het team van 40up heeft ook wel moeite om zowel de jonge veertigers als de mensen van tegen de zestig tevreden te houden. ‘Jon-ge veertigers willen Duran Duran, de mensen van tegen de zestig Shocking Blue,’ zegt Ger-da Boer-boom (56) die de 40up-feesten organiseert.

Dat is niet alleen omdat mensen muziek van vroeger het beste kennen, ook omdat ze die muziek het beste voelen, denkt Klazien Brummel. Ze schreef in 2004 het boek Holland Danst! over de Nederlandse danscultuur. Ook maakte ze een documentaire met dezelfde naam voor de NPS. ‘De meeste mensen hebben moeite om te dansen op muziek waarmee ze niet zijn opgegroeid. Veel van de veertigers hebben de overgang naar de house niet meer op de dansvloer meegemaakt. Dus daar kunnen ze niet lekker op bewegen, ze weten niet hoe dat moet. En ze voelen dat andere mensen dat aan hen kunnen zien.’

In andere culturen, zoals de Surinaamse of Indiase, is het heel normaal dat alle leeftijden door elkaar dansen. Op allerhande feesten dansen oma’s met kleinkinderen, de oude buurman met de hippe neef. ‘Maar dat is altijd traditionele muziek, muziek die tijdloos is. Dus opa kan zich net zo goed uiten op de muziek als zijn vijfjarige neefje,’ zegt Brummel. Aangezien het protestantisme Nederlanders altijd heeft verboden enig genot te beleven aan muziek en dans, zijn we verstoken van een dergelijke danstraditie. Wie tot het graf door wil dansen, was lange tijd veroordeeld tot de zogenaamde gebonden dansen. ‘De tango, salsa, ballroomdansen. Alle dansen waar je passen voor moet leren, die je met een partner moet doen. Dat is ook traditionele muziek die niet verandert en waar alle leeftijden door elkaar dansen.’

Eigenlijk, zegt Brummel, ‘heeft pas de discojeugd zich met een grote knal losgerukt van de religieuze restricties die in Nederland heersten.’ En die discogeneratie is nu rond de vijftig. Zoals Boerboom van 40up het zegt: ‘Voor die generatie was een gat gevallen. Wij zijn altijd aan de zwier geweest. En dat willen we blijven doen.’

Tweedekanssjansers

De feesten voor veertigers en ouder verschillen dan ook in weinig van feesten voor tieners. Ingrediënten zijn: muziek, drank, ontmoeting en de drang om sores vergeten. Er wordt minder excessief gedronken door de ervaren stappers, het komt wat eerder op gang en de benen zijn eerder moe. Maar de lol in dansen is er nog steeds. Keten met vriendinnen, flirten met lekkere mannen en hopen dat je favoriete nummer gedraaid wordt.

In de Melkweg trekt een blondine in wikkeljurk en met stevige laarzen opgewonden haar vriendin naar de dansvloer. Daar zijn de vrouwen in de meerderheid, de meeste mannen observeren vanaf de kant. Want ook hier zijn er mensen die puur komen om te dansen en feestgangers die komen zoeken naar iemand voor een beetje plezier n‡ de feestnacht. ‘Voor veel mensen is dansen vooral een ongemakkelijk vehikel voor sociale omgang,’ zegt Brummel. ‘Tweede-kans-sjansers’ noemt ze de mensen die na een scheiding weer de dansvloer op gaan om een partner, voor lang of heel kort, tegen te komen.

De dames hebben zich allemaal flink opgedoft voor het avondje uit. Het garderobepersoneel verbaast zich over de parfumwalm die de 40uppers met zich meebrengen, de hoge hakken, pikante bh’s en strakke broeken. Of die zorg voor het uiterlijk bedoeld is om succes te boeken bij de andere sekse is maar de vraag, denkt een meisje van het personeel. ‘Er gaan in elk geval niet veel nummertjes met elkaar weg die niet bij elkaar hangen.’

Nog een overeenkomst tussen de hipste twintigers en de hipste oudere jongeren: de voorhoede klaagt over provincialen die hun feestje bederven. Klachten over de toestroom van ‘bloemetjesjurken’ begonnen een jaar na het eerste feest al bij 40up binnen te komen. Was het feest in het begin nog lekker Amsterdams ons-kent-ons, nu komen saaie kantoortypes uit heel Neder-land en dat vindt de voorhoede ongezellig.

En zoals dat hoort bij een nieuw genre dat succesvol is: ook de veertigplusfeestjes groeien in aantal. Paul Weijenberg (54), eerste garde 40up-bezoeker, vond dat de muziek wel wat vooruitstrevender kon. Dus begon hij het onregelmatige feest Club Desmet, in zijn eigen Desmet Stu-dio’s in Amsterdam. Weijenberg: ‘Want het is natuurlijk een misvatting om te denken dat alle veertigplussers van dezelfde muziek houden.’

>Nog even en de veertigplussers, de eerste generatie die haar hele leven al zorgeloos heeft kunnen clubben, krijgen hun eigen volwaardige nachtleven. Met vrolijke meezingfeestjes voor provincialen, feestjes met obscure hitjes voor de muzieknerds, en feestjes voor de artistieke hipsters die lekker onder ons willen blijven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s