“Mijn manier is recht uit het hart”

Parool, 22 oktober 2009

images

Geen nieuw album voor Brainpower, de rapper die al jaren bezig is. Maar verzamelplaat om tien jaar succes te vieren. “Ik word nog elke dag herkend op straat.”

Brainpower noemt zijn nieuwe album Mijn Manier een ‘greatest hits plaat’, geen ‘best of’. “Want dat klinkt alsof je daarna niks meer gaat doen,” zegt Brainpower tijdens een interviewdag. En de 34-jarige rapper, geboren als Gertjan Mulder, is niet van plan alleen maar naar zijn prijzenkast te gaan zitten kijken. “Ik krijg binnenkort een Begische Award. Daar ben ik heel blij mee. Maar het is niet zo dat ik dan twee weken die prijs ga vieren. Ik wil gewoon creatief bezig zijn.” Hij werkt aan een Engelstalig album, dat bijna af is. Vorig jaar kondigde Brainpower zijn Engelstalige debuut aan voor dit jaar. Maar ‘mijn familie en vrienden zeiden dat ik ook best eens een moment mag nemen om te reflecteren op wat ik allemaal bereikt heb’, zegt Brainpower. “Ze zeggen: je mag ook wel wat trotser zijn.” Want hij is die tien jaar nadat zijn single Lyricist uitkwam in 1999 maar doorgegaan en doorgegaan.

Hij schets zijn successen zelf even. “Het album Merg & Brain in 2001, een jaar later het album Verschil moet er zijn. In 2002 een Zilveren Harp, een TMF Award. De hit Dansplaat, samenwerkingen met andere rappers onder de naam ADHD.” Er kwamen nog meer albums, nog meer awards, veel shows, veel festivals. “Lowlands is fantastisch, ik heb er zes keer gestaan.” Net als vorig jaar gaat hij dit jaar op theatertournee in plaats van een ronde te maken langs de poppodia. “Het is een andere energie, het is leuk om te doen. Je kan rustigere nummers doen, en je weet zeker dat de mensen voor jou komen,” zegt Brainpower. “En ik wil uitzoeken of er een toekomst voor ons is in het theater, voor ons, voor de Brainpowers, de Pete Philly & Perquisites. Uitzoeken of wij tot ons vijftigste in het theater zouden kunnen blijven touren.”

Op zijn ‘greatest hits’ staat ook een nieuwe track, Mijn manier, die uitgebracht wordt als single. “Mijn manier, dat is recht uit het hart,” zegt Brainpower. En de ene keer ligt zijn hart nou eenmaal bij de Zeeuwse sentimentele rockers van Blöf, de andere keer bij de pompende clubhits van The Partysquad. Zijn hart klopt net zo goed voor de drammerige artistiekeling Freek de Jonge, als voor Rocks, straatrapper uit Noord die in een liedje over uitgaan jongens waarschuwt op hun vriendin te passen als hij in de buurt is. “Ik vind het jammer dat veel mensen zo hokjesmatig denken,” zegt Brainpower. “Iedereen heeft toch meerdere kanten?”

Zeggen dat hij door Amsterdamse jongeren misschien niet meer zo relevant wordt gevonden voor de Nederlandse hiphop, dat is tegen het zere been. “Dat is echt zo’n verhaal van vijftien verzuurde mensen wat maar door en door blijft gaan. Mijn filmpjes krijgen nog een miljoen hits op YouTube, ik wordt dagelijks door op straat aangesproken, mensen vragen handtekeningen. Dat houdt echt niet op.” Hij doet ook zijn best om de nieuwe generatie rappers en artiesten te omarmen. “Dat is de enige manier. Anders blijf je stilstaan. Je moet vernieuwing en verandering omhelzen, en tegelijkertijd jezelf blijven.” Dat die nieuwelingen dus niet zoveel hebben met die hele ‘heritage’ van hiphop, de code dat je alles van de cultuur moet weten, de cultuur moet leven omdat je anders door iedereen uitgekotst wordt, dat heeft Brainpower geaccepteerd. “Daar ben ik milder in geworden.” De jeugd van tegenwoordig, Sjaak, Zwart Licht, hij vindt ze allemaal te gek. “Gisteren zat ik nog met Big2 (van The Opposites, red.) in de studio.” Kijk naar Jay-Z, hoe hij het doet. Al zo lang bezig en nog steeds aan de top.”

Volgend jaar moet zijn Engelse plaat dan echt komen. “Er zijn al drie clips geschoten, maar ik wil er nog meer af hebben. Er moet ammunitie klaar liggen. Want de business is niet meer zo dat je een single uit kan brengen en drie maanden later nog eens een clip.” Het is een ‘roeping’ voor Brainpower, die Engelse plaat. “Het is weer een uitdaging, ik wil net zo goed in het Engels zijn. Ik ben constant aan het oefenen, op de fiets aan het freestylen. In het Nederlands gaat me dat zo makkelijk af, in het Engels moet ik er veel harder voor knokken.” Hij wil die andere klankkleur onder de knie krijgen zodat hij met hetzelfde gemak de woorden kan kneden als hij het doet in het Nederlands. Bovendien, ‘de planeet verstaat je’.

Mijn Manier, theatertour Brainpower 4 november, Stadsschouwburg Amstelveen 14 november, De Kleine Komedie 20 november, De Meervaart

Plaats een reactie