Zweterig backstage terwijl het publiek juicht

e5b9283_6630_4879_bec5_444356d2fd6d

Credit: Daniel Cohen. Mark Ronson backstage.

Parool, 6 oktober 2009

Concentratie, ontlading, zweet. Fotograaf Daniel Cohen stond ruim twee jaar achter het podium van Paradiso en de Melkweg. Om artiesten vast
te leggen in het moment tussen show en toegift.

De zanger van Kula Shaker kijkt doods de camera in. Zweet druipt van zijn gezicht, stropdas is losgetrokken. Pupillen gigantisch. Deze man is heel erg aan de dope, of heeft tijdens de show zoveel gegeven dat er niets van hem over is. Dit is wat fotograaf Daniel Cohen (30) voor ogen had toen hij zijn eerste fotoproject begon: het kwetsbare en glorieuze moment vastleggen tussen het laatste nummer van de show en de toegift. Het moment dat de zaal staat te juichen om meer, en de artiest even kan ontspannen. Of juist zijn best moet doen om de concentratie vast te houden. Zoals Mark Ronson, die, geleund tegen een muur, staart naar het niets terwijl hij een dik donker brouwsel drinkt uit een glas. “Op de achtergrond is een ruzie aan het ontstaan,” vertelt Cohen. “Tussen de muzikanten onderling. Vlak na de foto gaat Ronson zich ermee bemoeien.”
Heel dichtbij is Cohen gekomen. Tegen de zeventig artiesten heeft hij vastgelegd in de donkere gangetjes vlak achter de podia. Elke keer ging hij ’s middags naar Paradiso of de Melkweg. Soms stuurde productie van de zaal hem al weg: gaat toch niet lukken met deze groep. Maar meestal introduceerde de zaal Cohen bij de tourmanager. Zodat hij kon vertellen over zijn project. Hoe langer hij bezig was, hoe makkelijker het ging. Tot ze soms alleen nog maar wilden weten: wie heb je al gedaan? En als hij dan zei: Sinead O’Connor, Maceo Parker, Chaka Khan en The Kooks, dan was het al goed. Hoefde ze de foto’s niet eens te zien. “Dat vond ik wel jammer, ik wilde dan ook graag mijn kindje laten zien.”


Heavy metal-bands wilden meestal niet. “Heel ijdel. Die willen niet met uitgelopen make-up en bezweet haar op de foto.” Hiphoppers waren ook moeilijk, ‘tourmanagers die belangrijk doen’. Cohen legde wel
Redman vast, en Method Man. De laatste sleept een meisje achter zich aan. “Heeft hij meegenomen uit de zaal.” De ander heeft een gezicht alsof hij net zijn maag eruit gekotst heeft. Ogen omhoog gedraaid, zijn grijze jogginbroek tot halverwege zijn benen doorweekt.
Sommige artiesten namen voor Cohen een pose aan, Erykah Badu kijkt, haar pijnlijke voet wrijvend, de camera in, The Roots voeren een showtje op. Anderen lijken Cohen niet eens te zien. Blondie laat zich
weer rechttrekken, The Fratellis zakken uitgeput ineen, Billy Ocean, zweet tot aan de zoom van zijn colbert, begeeft het bijna. En overal handdoeken, flesjes water, bier naar keuze en mannetjes. “Tourmanagers meestal,” zegt Cohen.
Cohen heeft niet alle foto’s gebruikt voor zijn boek, waar 46 artiesten in te zien zijn.  De foto’s die net zo goed ergens anders geschoten hadden kunnen worden heeft hij weggelaten. Candy Dulfer was
te geposeerd. En foto die wel goed was gelukt, van Luka Bloom, heeft Cohen niet publiekelijk gemaakt omdat de troubadour op leeftijd hem een kwade mail stuurde na een confrontatie met zijn eigen lijf. “Het
was een hele mooie foto. Hij is net zijn shirt aan het verwisselen. En ja, dan zie je een kleine buik. Niet heel dik ofzo. Maar als hij dat niet wil, dan laat ik die foto niet zien. Het was niet mijn doel om mensen er zo lelijk mogelijk op te zetten. Ik wilde niet parasiteren, eerlijk met ze om gaan.”

Expositie We Want More
Tot 1 november in de Melkweg Galerie
Marnixstraat 409
Het boek, We Want More, is vanaf volgende week te koop voor 19,95 euro

http://www.danielcohen.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s