Diplo over hoe je hipsters aan het dansen krijgt op wereldmuziek

Parool, 6 september 2009 major_lazer

De witte producers Diplo en Switch laten zaterdag hun versie van Jamaicaanse dancehall horen op Valtifest. “Om hipsters te bereiken met exotische ritmes of ghetto muziek moet je die stijl licht verteerbaar maken.”

De laatste jaren wordt de vierkwartsmaat, rechttoe rechtaan dancewereld flink opgeschud door ritmes en klanken uit allerlei achterbuurten in exotische landen. Baile funk uit de Braziliaanse favela’s is alweer een beetje op z’n retour, het Angolese kuduro doet het deze zomer juist goed.

Producer Diplo, de helft van dancehall-project Major Lazer, heeft al aardig wat muzikaal toerisme achter de rug. Hij produceerde de van oorsprong Sri Lankeese M.I.A. Zijn label Mad Decent bracht de plaat uit van de Braziliaanse baile funk middenklassekids Bondo do Role uit Brazilië. De dj dook diep in de ghettosound Baltimore, en begin deze zomer bracht hij met Switch een dancehall-plaat uit, opgenomen in Jamaica met voornamelijk Jamaicaanse mc’s.  Zaterdag laat hij de numers horen op Valtifest, een dancefestival op het NDSM-terrein. Hoewel Switch aanwezig is, zal Major Lazer zaterdag bestaan uit Diplo, een mc en twee danseressen.

“Juist omdat er de laatste jaren zo’n focus is op house, op techno, is er behoefte aan iets wat anders is,” verklaart Diplo de trend naar wereldse beats. “Mensen willen iets anders horen, iets fris, iets nieuws, iets opwindends. En daar maken ik en andere producers dankbaar gebruik van.”

De exotische uitstapjes van Diplo, die gerust ook nog sets vol harde, platte vierkwartsmaten draait, worden wereldwijd gevolgd door de immer hongerige hippe kids en trendgevoelige muziekliefhebbers. Zodat de dancehallplaat van Diplo deze zomer ook veel aandacht kreeg van witte muziekjournalisten die niet eerder een dancehallplaat opzetten of bespraken. En daarom is dit weekend ook danchehall te horen op een festival dat die muziekstijl anders niet had geprogrammeerd.

“Voor hipsters zit er sexappeal  in die ghettonummers,” zegt Diplo. “Wil jij schrijven over een witte techno dj, keer op keer? Of wil je schrijven over zwarte kids uit een achterbuurt die muzikaal veel opwindendere dingen doen dan die techno? Het is voor een deel ook sensatie.”

De pure klanken van de achterbuurten over de wereld, dat lusten de witte jongeren op dansvloeren van de rijke Westerse wereld niet, weet Diplo. “De enige manier waarop ghettobeats als baile funk en kuduro de hipsters bereiken, is als goede, hippe producers het sugarcoaten, mooi en herkenbaar verpakken. Daarna, als ze het heel tof vinden, gaan ze zich misschien verdiepen in die muziekstijl en op zoek naar het pure ding.” Bovendien moet de dj op de dansvloer de plaat ook goed inleiden. “Je moet de mensen er langzaam warm voor maken. Net als met een vrouw, je kan niet meteen gaan sexen, je moet een beetje voorspel hebben.”

De kritiek dat Westerse producers strijken met de eer van derde wereld culturen, vindt Diplo tot op zekere hoogte terecht. “Dj’s krijgen veel meer media aandacht dan de gasten waar wij ons door laten beïnvloeden. Hoe de muziek gecreëerd wordt is veel dynamischer dan hoe het lijkt in de media.” Als eerbetoon aan baile funk heeft Diplo, die heel even op een filmacademie zat, een documentaire gemaakt over de muziekstijl,

Favela Blast. “Ik wil dat mensen een coherent idee krijgen van wat baile funk is. Mensen vertellen er hun eigen verhaal, dat verhaal wil ik ook naar buiten krijgen.”

Het is trouwens niet zo dat de Jamaicanen nu tandenknarsend kijken hoe twee witte Amerikanen er met hun stijl vandoor gaan, zegt Diplo. “Ze geven geen fuck om authenticiteit. Het nummer Zombie op de plaat hebben we gemaakt met een dikke witte Amerikaanse jongen, een comedian. Alle witte kids zeiden: dit is schandalig, je maakt de dancehall cultuur belachelijk, dat kan je niet doen. Maar Jamaicanen vinden hem te gek, grote producers sturen hem al beats op, willen met hem werken. Ze vinden hem gewoon een grappige gast.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s