Fedde le Grand wil niet conformeren

Artikel Kunstbijlage Parool, 2 juli 2009CGI20080813-21150-15ngaxe-0

Een paar jaar geleden kon Fedde le Grand niet eens zijn huur betalen. Nu behoort hij tot het rijtje populairste housedeejays ter wereld. ‘ Ik wil dat mijn werk zijn eigen stem behoudt.’

“Hoe blijf ik ik? Dat is waar ik het nu het moeilijkste mee heb.” Fedde le Grand, dj en producer, is op weg van zijn huis in Tilburg naar het strand van Bloemendaal. Daar moet hij draaien op een feest van zijn eigen label Flamingo Recordings, dat hij runt met dj Funkerman en producer Raf. Vriendin Audrey van den Hout zit achter het stuur van de zwarte driedeurs Audi. Zij vliegt straks naar Ibiza, waar ze een villa hebben. Le Grand vliegt eerst naar Denemarken, waar hem een persdag wacht. Daar gaat hij zijn Scandinavische tour promoten, die deels wordt uitgezonden op MTV. Een nacht later volgt Ibiza, niet om te ontspannen, maar om radio te maken en te draaien in de legendarische club Pacha, zoals elke dinsdag deze zomer.

Le Grand probeert zichzelf niet kwijt te raken in de hectiek van reizen, interviews, draaien, produceren en de zaken van zijn label. “Iedereen probeert je te vertellen wat je moet draaien, hoe je eruit moet zien. Ik doe zelf mijn twitters, ik doe zelf al mijn quotes. En als ik ze niet kan doen, dan wil ik ze op zijn minst lezen voor ze gepubliceerd worden, ” zegt Le Grand. “Ik wil dat het nog mijn stem heeft. ”

De grote doorbraak voor Le Grand kwam in 2006, toen zijn househit Put your hands up for Detroit zelfs nummer één plaatsen bereikte in liedjeslijsten. Daarna is het hard gegaan met de dj en producer die opgroeide in Bunnik. En hard gegaan met house. De dancestijl, moeder van eindeloos veel nieuwe dancegenres, ontstond begin jaren tachtig in Amerika. De stijl was voor het grote publiek rond het jaar 2000 een beetje op de achtergrond geraakt. Andere stijlen, zoals de zweverige en pompeuze trancemuziek, voerden een tijdje het hoogste woord tijdens dance-evenementen als Sensation, waar Le Grand nu een van de posterboys voor is. “Het klinkt een beetje arrogant om te zeggen, maar ik denk dat Put your hands up house weer een keer in een fris jasje heeft gezet, ” zegt Le Grand. “Die track is mede de aanstichter van die nieuwe golf, en ik ben echt blij dat het niet een oudelullending is geworden. ”

Als tiener draaide hij in een café in Utrecht hiphopplaatjes voor scholieren. Hij haakte af toen ‘ hiphop alleen nog maar ging over wie de grootste ketting heeft’ en viel voor de repeterende bedwelming van house. Nu staat hij op het punt door te dringen tot de populairste housedeejays ter wereld. En dat terwijl hij een paar jaar geleden nog terug naar moeders moest, omdat hij zijn huur niet meer kon betalen. Eerder dit jaar werd Le Grand door Sensation toegevoegd aan het team van vaste dj’s: de tour van de Sensationshow Wicked wonderland zal hem langs honderdduizenden bezoekers voeren. Vrijdag en zaterdag draait hij twee nachten voor ruim 35.000 in het wit geklede mensen tijdens Sensation in de Arena.

De eerste keer dat hij draaide op Sensation, het reizende dance evenement van ID&T, was een paar jaar geleden in België. “Indrukwekkend. Ik startte een plaat, die was iets van 124 bpm. Die sloeg helemaal plat in die gigantische ruimte. Voor zo veel mensen moet je gewoon wat sneller draaien. Je moet toch energie blijven geven.” Maar ook weer niet te veel. Doseren, daar gaat het om. Dat is ook de reden dat ID&T met deze nieuwe show ervoor heeft gekozen met drie vaste dj’s de wereld over te reizen. Behalve Fedde le Grand, behoren Erick E en Sebastian Ingrosso tot het vaste team. Per stad worden er andere dj’s aan toegevoegd. “Ik heb het wel meegemaakt bij grote evenementen, draait zo’n nieuwe, lokale dj in hoog tempo alle hits er doorheen. Ik begrijp het wel, je wil laten horen dat je het kan, maar zo werkt het dus niet. Het publiek heeft maar zo veel energie, en die moet je over de hele nacht zien uit te smeren. Anders zijn mensen snel moe en gaan ze eerder weg. Zo simpel is het.”

Met ID&T heeft hij veel overlegd over de muzikale koers van Sensation, en wat hij tijdens het evenement zal laten horen. In zijn set van anderhalf uur zit één break. “Eigenlijk geef ik de regie een cue om een stuk van de show te starten. ” Hij voelt zich door de afspraken niet beperkt in zijn creativiteit. “We begrijpen waar de ander muzikaal heen wil. Als je op zo’n manier met elkaar werkt, is het een synergie. ”

Le Grand maakt ook vaak het tegendeel mee. “Er is zoveel politics in de muziek, ” zegt hij. Hij wil niemand schofferen, maar er was een akkefietje met een single op de radio. Een zender, Le Grand wil niet zeggen welke, leek zich te laten bepalen door kinnesinne met een andere zender bij het bepalen of een single van Le Grand gedraaid zou worden of niet. De videoclip van één van de vrienden waarmee Le Grand Flamingo Recordings runt, werd op veel plekken niet uitgezonden. Niet omdat zenders het nummer niet tof vonden. “Te weinig tits and ass, was het oordeel. ” De geanimeerde clip vol dromerige karakters moest zijn kijkers vooral op YouTube vinden. “Maar een eigen tv-zender op te zetten, gaat wel erg ver. ” Le Grand zegt het lachend. Wat hij eerder in het gesprek wel meende was dat hij met de gedachte speelt een een tijdschrift op te zetten. “We willen het liefst selfsustaining zijn. ” Zodat ze om al die politics van de industrie heen kunnen. Wie zijn eigen platform heeft, hoeft zich niet aan te passen aan de wensen van andere kanalen, kan gemakkelijker creatieve vrijheid behouden.

Zoals het ook bij andere grote dj’s gaat, is zijn naam meer geworden dan alleen hij. Le Grand is ook een bedrijf geworden, net als Flamingo Recordings, dat ook jong talent wil laten horen. Natuurlijk bekijkt hij de dingen ook zakelijk. “Je wilt je geld niet in verkeerde dingen stoppen. Maar ons doel is het vooral betere muzikanten te worden. ” Hij zou zijn debuutalbum, Output, uitbrengen op het bekende Britse label Ministry of Sound. Dat ging na veel geharrewar niet door. “Ik wil niet dat andere mensen mij vertellen hoe het moet klinken. ” Nu doet hij het zelf, het album komt uit in 64 landen, via lokale labels. Met zijn singles wisselt hij af, na een lekkere dansvloerhit met catchy vocalen, brengt hij steevast een diepere housetrack uit. “Ach, er zijn ook zat mensen die mij commercieel vinden. ” Le Grand zit niet in de diepe, moeilijke househoek, zijn tracks met vocalen liggen makkelijk in het gehoor. Toch blijft de essentie van house voor hem de uitgesponnen opbouw, het meeslepende, de dj die tracks in elkaar over laat vloeien waardoor mensen urenlang op de dansvloer staan en zich steeds meer laten gaan. “Dat transcendente, daar gaat het om. ”

Dat hij soms in Nederland een dansvloer treft waar iedereen stilstaat en vooral met een mobiel bezig is, irriteert hem. “Ik was er ook verbaasd over, misschien is het al een tijdje zo, ik draai hier nog maar af en toe. ” Het is een gevolg van de ‘ verurbanisering van house’ zoals die er alleen in Nederland is, denkt Le Grand. Alleen in Nederland heeft de zwarte stadscultuur zich op zo’n grote schaal gemengd met house. “Die verurbanisering is positief, want in Nederland mag muziek gewoon swingen. Niet zoals in Engeland waar het alleen recht, hard en lomp moet. Maar het minpunt is dat house ook vaak gedraaid wordt op een urban manier: elke plaat heel kort, en heel snel. En zoveel mogelijk deejays op een avond. ” Die manier van draaien doet het meeslepende effect van house teniet. Op de feesten van Flamingo Recordings heeft Le Grand de zaken tenminste zelf in de hand.

Maar alles zelf in de hand houden kost ook tijd. En in de drukte komt Le Grand eigenlijk tijd te kort om alles te doen wat hij wil. “Het is een publiek geheim dat tachtig procent van de grote dj’s de tracks die ze onder eigen naam uitbrengen niet zelf maken. ” Hij begrijpt ook dat als je groter en groter wil groeien, je misschien niet anders kunt. Maar Le Grand keurt het wel af. “Funkerman, Raf en ik ergeren ons eraan. Lekker makkelijk, op die manier. Alles zelf doen, dat kost zo veel tijd, is zoveel moeilijker. ” Dan lachend. “Ach, nou ja, misschien zijn wij wel de sukkels. ”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s