Chinees sportmarkt wil Westen veroveren

Artikel Parool 17 juni 2009littleredbook_dot_cn_lining_6
Li-Ning wil over tien jaar het vijfde sportkledingmerk zijn in Europa. Gisteren werd een nieuwe strategie gepresenteerd. Via retailers moet het Chinese merk bekendheid krijgen.

Li-Ning, dat in China zesduizend eigen winkels heeft, presenteerde gisteren in Vak Zuid een nieuwe lijn die speciaal gemaakt is voor de Westerse markt. Zowel in Europa als in Amerika wil Li-Ning een groot deel van de markt veroveren. Het merk wil in eerste instantie haar kleding verkopen via retailers. ““Foot Locker en Intersport zijn geïnteresseerd, maar er is nog geen deal,” zegt Hengru Guo, international product manager. “In China zijn we al het derde sportmerk, na Nike en Adidas,” zegt Guo. “Li-Ning heeft de ambitie om over tien jaar het vijfde sportmerk in de wereld te zijn, en in Europa en Amerika eigen winkels te hebben.”
Nu grote merken als Nike en Adidas zich richten op de Aziatische markt en in China nog meer marktaandeel willen veroveren, wil Li-Ning niet alleen haar positie op de thuismarkt verdedigen, maar ook in het Westen in de aanval gaan. Het merk, vernoemd naar de oprichter van het bedrijf Olympisch turnkampioen Li Ning, opende begin dit jaar al een kantoor in Amerika. “In Oregon, waar ook Nike en Adidas hun hoofdkantoor hebben,” zegt Guo. “Als wij die merken willen verslaan, dan moeten we de beste mensen hebben. En om hun beste mensen te krijgen, moeten wij bij hen in de buurt zitten.”
De verkoop via retailers is een duidelijke strategiewijziging. Een paar jaar geleden opende Li-Ning eigen winkels in Maastricht en Almere. Dat was geen succes, de winkels zijn inmiddels gesloten. Het merk kiest er nu voor eerst naamsbekendheid op te bouwen. “Niemand kende het merk toen. We moeten eerst bekendheid veroveren, via andere winkels mensen kennis laten maken met het merk.”


Om de bekendheid voor de Nederlandse markt een zetje te geven heeft het merk tieneridool Ali B. ingezet. De rapper heeft met Li Ning een eigen lijn ontworpen, die naar verwachting vooral door Nederlandse en Belgische retailers ingekocht zal worden. Het merk sponsort ook atleten, waaronder NBA-ster Shaquille O’Neal, Olympisch kampioene poolstokhoogspringen Elena Isinbayeva en het volledige Zweeds Olympisch Team.
De kleding die het merk in het Westen wil verkopen verschilt van die voor de Chinese markt. “Chinezen houden van felle kleuren, Europeanen niet,” zegt Guo. “In de ontwerpen voor de Europese markt zitten subtiele details die verwijzen naar China. Chinezen houden niet zo van subtiel, die willen alles groot.” Ook de schoenen hebben een ander ontwerp. “Chinezen hebben brede, platte voeten. Europeanen willen liever een slanke lijn hebben in hun gymp, met een andere neus.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s