Rotjoch: Hilversum laat een hele doelgroep liggen.

foto Ilja MeefoutRotjoch (27) wilde de Nederlandse hiphop een platform geven bij BNN. Formule: niet te veel diepgang. Twee jaar later is zijn site 101Barz de best gewaardeerde site van de publieke omroepen.

Juist geen achtergrondverhalen, geen diepte-interviews, maar rappers laten zijn wie ze zijn. ”Ik wil dat artiesten in mijn programma doen wat ze het beste doen: artiest zijn.” Dus is een interview met programmamaker Rotjoch een gezellige chillsessie op een grote rode bank.

De reportages over plaatjesdraaiers, beatmakers en talenten worden gemaakt zonder regisseur. Er gaat alleen een cameraman op pad. ”De artiest mag zelf bedenken hoe hij in beeld komt, ” zegt Rotjoch, opgegroeid in de Bijlmer en al lang onderdeel van het hiphopwereldje. Dus als een rapper in een coffeeshop wordt gefilmd, dan is dat zijn eigen keuze. Er is niemand die een rapper dwingt een interview te doen voor een graffitimuurtje. ”Daarom wordt 101Barz door de scene zo gevoeld. Het probleem van Hilversum is dat ze dat soort items maken met een vooropgezet plan. In 101Barz herkent de scene zichzelf wel, ” zegt Rotjoch, die niet met zijn echte naam in de krant wil.

Bezoekers waardeerden de site met een 8,7, bleek vorige week uit onderzoek van de Nederlandse Publieke Omroep. Daarmee is 101Barz de best gewaardeerde website van de publieke omroep. De site trok volgens gegevens van BNN in het eerste kwartaal dit jaar 476.000 unieke bezoekers (uniek per dag). 101Barz is ook een tv-programma van drie kwartier, dat wekelijks op vrijdagavond wordt uitgezonden op het digitale kanaal 101.TV. In de week daarna verschijnen de losse items op 101barz.nl.

Vast onderdeel is de studiosessie, waarin een rapper naast Rotjoch achter een microfoon gaat staan om te freestylen of voorbereide raps te brengen over een zelf meegenomen beat. Bekende namen als Lange Frans, The Opposites en Kempi komen langs bij Rotjoch, maar ook relatief onbekende namen. Een aantal studiosessies is miljoenen keren bekeken. ”101Barz is niet gebaseerd op meningen, ” zegt Rotjoch, die ruim twee jaar geleden van 101.TV voorman Paul van Keulen de kans kreeg het platform op te zetten. ”Als we een filmpje krijgen van iemand die ik niet goed vind, maar die wel op YouTube 160.000 views heeft, dan weet ik wel dat hij een fanbase heeft gecreëerd waar ik niet omheen kan. ” Dus komt zijn videoclip dan online, of stuurt Rotjoch er een cameraman op af voor een item.

Rotjoch vindt dat het succes van 101Barz aantoont dat er wat mis is in het medialandschap. ”Laat mij met die Beau van Erven Dorens door de Kalverstraat lopen, dan word ík belaagd door kids, niet hij. ” Hilversum laat een heel stuk jongerencultuur liggen, vindt Rotjoch. ”Alle jongeren kennen me, maar ik kom pas in Shownieuws als ik een bom neerleg of zo. ” Denkt Rotjoch dat het een kleurkwestie is? ”Dat wil ik ook weer niet zeggen. Maar wij zijn nog steeds de underdog. En dan spreek ik voor de hele scene, alle kleuren. In Hilversum zitten te veel dezelfde soort mensen op de belangrijke posities. Zij gaan voor dezelfde dingen. ” En als er eens een ander concept wordt geprobeerd, wordt dat gemaakt door redacteuren die niet te ontslaan zijn waardoor de doelgroep meteen voelt dat het niet klopt, en het programma flopt, vindt Rotjoch.

”Toen The Box nog bestond kwam de hiphopgroep THC elk uur wel voorbij, omdat mensen het aanvroegen. Nu The Box verdwenen is, zie je ze bijna nooit meer op tv. ” Rotjoch vindt dat er sinds zijn jeugd nog weinig veranderd is in het tv-aanbod. ”Toen ik jong was waren er geen mensen op de Nederlandse tv waar ik tegenop kon kijken. ” Nu ziet hij dat artiesten die bij hem meer dan een miljoen views krijgen, in andere media nog steeds niet te zien zijn. Als Rotjoch meer geld en ruimte zou krijgen, zou hij evenementen willen organiseren – ‘ radio is sowieso een medium dat ik er graag bij zou hebben’ – en hij wil ook wel een programma op nationale televisie. Aan de andere kant weet Rotjoch: ‘ niemand gaat nog op een bepaalde tijd thuis zitten om een programma te checken’. Als de presentator zijn leus roept, ‘ Rotjoch op je beeldscherm!’, is dat scherm voor de doelgroep dan ook niet de televisie, maar de computer.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s